پروتئین آزاد شده از چربی پس از ورزش، باعث بهبود قند خون می شود

11 فوریه 2019 - همانطور که می دانیم ورزش سلامتی را بهبود می بخشد، اما درک اینکه چگونه ورزش در سطح مولکولی شما را سالم تر می کند، سوالی است که محققان مرکزدیابت جاسلین به آن پاسخ داده اند.

پس از انجام آزمایشات بر روی انسان و موش، محققان مرکز دیابت جاسلین دریافتند که تمرینات ورزشی باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در چربی می شود. علاوه بر این، آنها کشف کردند که بافت چربی پس از ورزش پروتئینی را به جریان خون آزاد می کند که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامتی داشته باشد. این مطالعه در تاریخ 11 فوریه 2019 در مجله ی علمی Nature Metabolism منتشر شد.

سلول های چربی پروتئینهایی به نام آدیپوکین ها را ترشح می کنند و بسیاری از آدیپوکین ها با چاقی افزایش می یابند و اثرات مضری بر متابولیسم و ​​سلامت افراد دارند.

دکتر Goodyear، رئیس بخش فیزیولوژی و متابولیسم یکپارچه در مرکز دیابت جاسلین و همکار نویسنده ی این مطالعه گفت: در مقایسه با اثرات منفی بسیاری از آدیپوکین ها، مطالعه ی ما نشان داد که transforming growth factor beta 2  به عنوان یک آدیپوکین آزاد شده از بافت چربی (چربی) در پاسخ به ورزش، در واقع تحمل گلوکز را بهبود می بخشد.

آدیپوکین TGF-beta 2 تحریک شده توسط ورزش نه تنها تحمل گلوکز را بهبود می بخشد، بلکه درمان موش های چاق با  TGF-beta 2، سطح چربی های خون و بسیاری از جنبه های دیگر متابولیسمی این حیوان را بهبود می بخشد.

دکتر Goodyear گفت: واقعیت این است که این پروتئین دارای چندین اثر مهم و بسیار چشمگیر است.

دو سال پیش، این تیم تحقیقاتی بین المللی برای اولین بار نشان داد که بافت چربی اثرات متابولیکی مفیدی در پاسخ به ورزش دارد.

دکتر Goodyearمی گوید: فرض ما این بود که تمرین ورزشی، چربی را تغییر می دهد و در نتیجه ی این تغییر، چربی این پروتئین مفید را به جریان خون آزاد می کند. قبل از این کشف، ما همیشه فقط بر روی اثرات مثبت عضله در پاسخ به ورزش تمرکز می کردیم.

محققان جاسلین بر تکیه بر این بینش به دنبال شناسایی آدیپوکین های آزاد شده از چربی در پاسخ به ورزش بودند. برای انجام این کار، آنها مجموعه ای از آزمایشات مولکولی را در انسان و موش انجام دادند. آنها سطوح آديپوكين ها را در مردان قبل و بعد از يک دوره تمرين ورزشی مشخص كردند. آنها همچنین موش هایی را که ورزش می کردند، بررسی نمودند.

تجزیه و تحلیلهای آنها نشان داد که TGF-beta 2 یکی از پروتئین هایی است که غلظت آن در پاسخ به ورزش در انسان و موش افزایش می یابد. تحقیقات بیشتر ثابت کرد که سطوح این آدیپوکین در حقیقت در بافت چربی و همچنین در جریان خون با ورزش، در انسان و موش افزایش می یابد.

برای تشخیص اینکه آیا این پروتئین باعث افزایش اثرات متابولیکی مفید می شود، موش ها را با TGF-beta 2 درمان کردند. این آزمایش تعدادی از اثرات متابولیکی مثبت از جمله بهبود تحمل گلوکز و افزایش جذب اسید های چرب، را در این موش ها به تصویر کشید.

سپس محققان موشها را با رژیم غذایی پر چرب تغذیه نمودند که باعث شد این حیوانات به دیابت مبتلا شوند. برای اینکه بدانند که آیا TGF-beta 2  در واقع مسئول این اثرات متابولیکی است، آنها موش های دیابتی را با TGF-beta 2درمان کردند. درمان با TGF-beta 2، اثرات متابولیکی منفی رژیم غذایی پرچرب را تغییر داد، مشابه با آنچه که با ورزش اتفاق می افتد.

دکتر Goodyear می گوید: نتایج ما مهم است، زیرا برای اولین بار اثرات متابولیکی مفید آدیپوکین آزاد شده از بافت چربی در پاسخ به ورزش را نشان می دهد.

یکی دیگر از یافته های مهم این مطالعه این بود که اسید لاکتیکی که در حین ورزش از عضلات آزاد می شود، بخشی جدایی ناپذیر از این فرایند است. لاکتات توسط عضلات در طی ورزش آزاد می شود و سپس به بافت چربی منتقل شده و سبب آزاد شدن TGF-beta 2 از بافت چربی می شود.

گودیر می گوید: این تحقیق واقعا باعث تغییر در شیوه ای تفکر ما در مورد ورزش و بسیاری از اثرات متابولیکی ورزش شد و مهمتر از همه این که، چربی در واقع نقش مهمی در تمرینات ورزشی بازی می کند.

او افزود: این یافته ها نشان می دهد که TGF-beta 2ممکن است درمان بالقوه ای برای درمان قند خون بالا و در نهایت درمان بالقوه ای برای دیابت نوع 2 باشد. برای تعیین ایمنی درمان با TGF-beta 2، به مطالعات طولانی مدتی نیاز داریم.

منبع و سایت خبر:

Nature Metabolism, 2019 DOI: 10.1038/s42255-018-0030-7

www.sciencedaily.com/releases/2019/02/190211164041.htm